Nitrogen i dæk
Er det en god løsning at oppumpe dæk med nitrogen?
Mange forhandlere, dækcentre og monteringsværksteder tilbyder efterhånden oppumpning af dæk med nitrogen. En af fordelene er mindre tryktab. Det kan anbefales, hvis man er tilbøjelig til at glemme at kontrollere dæktrykket! Det er grunden til, at der i lang tid har været anvendt nitrogen til oppumpning af dæk inden for luftfart og motorsport og til lastbiler.
Fordele ved regelmæssig trykkontrol af dæk oppumpet med nitrogen
Sikkerhed
• Mindre risiko for at dækket springer på grund af ophedning som følge af for lavt tryk
• Bilens køreegenskaber og kørselskomforten forbedres
• Bedre vejgreb.
Besparelser
• Optimeret rullemodstand og dermed lavere brændstofforbrug
• Optimeret kilometerydelse, dvs. at dækkene holder længere.
Miljø
• Lavere energiforbrug og dermed mindre drivhusgasudslip
• Dækket holder længere, og der skal derfor håndteres en mindre mængde affald.
Nitrogen er en inaktiv luftart, som findes i og udgør 78 % af den atmosfæriske luft. Den er særlig effektiv til oppumpning af dæk.
Det skyldes to ting:
• Nitrogenmolekylerne er store, hvilket begrænset tabet af luft på grund af dækkets naturlige porøsitet, og nitrogen slipper i gennemsnit tre gange langsommere ud af dækket end ilt.
• Når der i stedet for ilt benyttes nitrogen, dannes igen vanddamp, og gummiets levetid forlænges.